Att tvär-göra något

Mina norrlandspatriotiska dagar är över sedan några år tillbaka.
Nu kan jag erkänna att där finns både bra och mindre bra yttringar av alla de slag.
Men sen finns det ju saker som faktiskt bara är bra. T.ex. Stoorn, parisare och det norrländska språket.

För mina, eventuellt, två läsare som inte har någon större hands-on erfarenhet av det norrländska språket ska jag nu förklara ett uttryck som jag innerligt saknar i söderland.

I norrland (jag vet inte på vilken breddgrad det börjar) kan man tvärgöra något. När man tvärgör något så gör man helt enkelt saken i fråga väldigt snabbt. Detta är som många andra norrländska uttryck ett relativt versatilt sådant och går att kombinera med de flest verb du och dina kompisar kan komma på.
För att illustrera omfattningen av hur man kan tvärgöra saker ger jag här några exempel:
Tvärskriva, tvärspringa, tvärprata, tvärhandla, tvärbajsa, tvärtvätta, tvärbaka, tvärsitta osv.

Varför finns då inte detta uttryck (enligt min oerhört ovetenskapliga undersökning) på sydligare breddgrader?
Att göra saker fort kanske inte passar in med myten om norrlänningarnas sävlighet, kanske är det lättja och inskränkthet a'la imperial mesurement eller har uttryckets förträfflighet helt enkelt inte marknadsförts nog hårt i fjollträsk med omnejd?

Jag vet inte.
Allt jag vet är att jag ständigt behöver tvärgöra saker.

Kommentarer
Postat av: Jack

ska vi chilla VP-debatten ikväll?

2008-10-02 @ 14:16:27
Postat av: Jack

ska vi chilla VP-debatten ikväll?

2008-10-02 @ 14:16:43
Postat av: Hugo

Du menar mellan 03.00 och 04.30? Sure, jag är on

2008-10-02 @ 14:29:45
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/
Postat av: Kajsa

EVENTUELLT har du tre läsare, om inte en av de två du nämnt är jag. För övrigt borde jag tvärskiva en uppsats nu.

2008-10-02 @ 15:40:31
Postat av: Hugo

Kul att jag hindrar någon utanför norrland att vara produktiv!

2008-10-02 @ 16:00:15
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/
Postat av: /Ronny

Forstar precis vad du menar:-) Att gora nagonting tvart, skulle det kanske kunna kallas impulsivt handlande?



2008-10-02 @ 16:19:26
Postat av: Hugo

Absolut inte Ronny! Eller, det utesluter ju inte att det man gör är impulsivt men andemeningen är väl ändå att man gör något fort. Man skyndar sig helt enkelt och då spelar det ingen roll ifall man har planerat i ett år eller om man kom på något igår, nyss eller nu.

2008-10-02 @ 16:24:34
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Clicky Web Analytics Clicky