Bassänggolvet till all ondska

Simhopp är en konstig sport.
Där har man bestämt vad som är vackert. Sedan ger man poäng utifrån det.
De har bestämt vad som är vackert.
Lite som verkligheten alltså, fast mindre cyniskt kanske.
Jag väljer därför att se på simhoppstävlingar som ett stort (ofrivilligt och omedvetet) konstverk över de banala jämförelser vårt samhälle är byggt på och som är grunden till mycket ondska.
Simhoppet bryr sig inte.
Precis som verkligheten.
Simhoppet är i alla fall ärliga med det.

Kommentarer
Postat av: Rödbeta

Även fast jag inte bryr mej egentligen skulle jag vilja påpeka att det inte är snyggheten de bedömer utan det är svårighetsgraden och synkroniseringen på hoppen(synkroniseringen gäller parhoppning då)vilken man förvisso skulle kunna tolka som snygghet men det gör man inte.

Sen vill jag också veta vad du menar med ondska, kan ett på många sätt livlöst samhälle, (och då menar jag ett samhälle som fysiskt inte kan betraktas som levande)vara av ondska?

2008-02-03 @ 20:04:08
URL: http://intooblivion.blogg.se
Postat av: Hugo

Man bedömer visst snygghet och detta utifrån en mall av bl.a. svårighetsgrad.

Med ondska här menar jag onödiga och irrelevanta jämförelser som får oss att må dåligt av saker som vi egentligen inte har någon grund för att må dåligt av.

2008-02-03 @ 21:39:21
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/
Postat av: /R.

Jo även polacken har sett på simhopp i dag. Men då mest för att spana hur kusinen skötte sig i den svenska hufvudstaden.

2008-02-03 @ 22:05:45
Postat av: Rödbeta

Det var ju det jag sa fast på ett anna sätt? Men jag förstår inte varför detta plötsliga påhopp på simhoppet. Fotboll är ju fruktansvärt mycket yta också, som jag tror är mer skadlig än att bli poängsatt för att hoppa på en trampolin. Tror inte det är lika många som påverkas av simhopp som av fotboll.

Men är det inte du som snackar så mycket om att vi själva måste ta ansvar över vad vi väljer att må dåligt av? Ska vi skylla på samhällets "ondska" för att vi är dåliga på att hantera verkligheten som den tragiskt nog är?

2008-02-03 @ 22:08:32
URL: http://intooblivion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Clicky Web Analytics Clicky