Existensiellt Café forts.

Jag var som sagt på existensiellt café igår, temat för kvällen var losers.

Susanna Kumlien, författare till Looserhandboken ? konsten att misslyckas med allt, samhällsdebattör Thomas Idergard, och Hans Thörn, framgångscoach diskuterade temat ledda av moderator Annika Olsson, journalist.

Sammantaget var det ett väldigt underhållande samtal om än inte så konstruktivt i det avseende att viljan att förstå andra ståndpunkter låg någonstans nära marknivå.

image76

image75

image74


Debattörerna skulle kunna sammanfattas så här.

Jag tycker att det är lite synd att man inte kunde komma in mer på ett metatänk kring begreppet utan att det mer urartade att handla om vem som är att skuldbelägga för att en person uppfattar sig som en loser och obscena förenklingar av lösningar och samband (särskillt från Idergards håll).

Än en gång (?) måste jag passa på att rekomendera Alain de Bottons bok "Statusstress". Jag ställer mig inte riktigt bakom allt som britten säger men han problematiserar och funderar iallafall från olika perspektiv.


Hittade också ett träffsäkert blogginlägg om Idergard här.

Kommentarer
Postat av: Susanna Kumlien

Hej!

Kul att du var där!!
Jag gjorde så gott jag kunde för att förstå andras synpunkter, men man lyckas ju inte alltid som bekant. Och tycker precis som du att det var synd att det kom att handla så mycket om skuld (vems är felet?) och så lite om metabegreppet. Men efteråt ville Idegaard att jag skulle signera, vilket ju var kul. Är glad att jag hittade din blogg.

/Susanna

2008-03-05 @ 23:41:18
URL: http://kumlien.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Clicky Web Analytics Clicky