Vem var det nu som skulle kasta den första stenen...?

Jag har svårt för att bli dömd på ruggigt lösa premisser.
Jag är ganska bra på hantera det, eftersom jag anser att det berör mig väldigt lite vad idioter på höga hästar har för bild av mig.
Det är dock drygt de gånger de riktiga ärkesnobbarna som rider deras hemsnickrade moraliska överhöghet som om det vore den enda och riktiga sanningen.

Utan att generalisera allt för mycket och börja kasta sten i glashus (vem är utan synd?) så tänkte jag berätta om några grupper där jag tycker dömandet är ganska frekvent (alltså inte konstant).

Nyfrälsta miljövänner gillar att predika för allt och alla i sin omgivning om hur många träd i amazonas som dör genom att en pappersbit som råkade hamna i fel återvinningstunna och om hur sagda person inte kan sova när de tänker på deras barnbarnsbarnbarns framtida situation. Dessa personer förespråkar gärna kärnkraft som en "ren" energikälla.

Ädre har överlevt längre än du och vet därför per automatik bättre än du i alla frågor som skulle kunna tänkas dyka upp. Uppstår meningsskiljaktigheter går det alltid att spela äldre kortet. Fungerar precis lika bra i vuxensituationer som när man var liten och var ett halvår äldre än en kompis och därför alltid fick bestämma.

Män har snoppar. Detta ger oss den oinskränkta rätten att förtrycka kvinnor och män som helt uppenbart har mindre snoppar än vi. Vi har gjort det i tusentals år och tänker banne mig inte gå och självdö än.

Obstinata feminister som hatar ALLA män på grund av ovanstående grupps, minst sagt, snoppiga inställning till livet.

Rabiata veganer/vegetarianer tycker att det är ett tecken på bristande moral och möjligtvis sjukdom om någon inte orkar slita sig ur det oerhörda monster som global köttindustri är. Att inte ta fullt och direkt avstånd från all hantering av djur är direkt förknippat med att vara besatt av "el diabolo" och placerar dig direkt nedanför veganen/vegetarianen både i evolutionen och Kohlbergs moraltrappa

image60


Jag har många fler grupper jag gärna skulle vilja lägga till men jag orkar inte.
Har du några förslag så känn dig fri att kasta lite sten (så länge du är ironisk, fyndig och har sympatiska åsikter).

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag i grund och botten tycker om miljövänner, äldre, män & kvinnor, veganer och många fler, så kärlek på er.

Bajs på alla dömande rövhattar där ute gäller dock fortfarande!

image61

Kommentarer
Postat av: farbrortvå

skrattar högt i bussen...

2008-02-05 @ 16:20:58
URL: http://justnu.blogg.se
Postat av: /R.

Vad tur att du ändå fortsätter att gilla människor! Så jag kan pusta ut, kanske?

Sedan är det väl så att man kan respektera olika människors åsikter, oberoende på vad man nu grundar sina tyckanden på, utan att för den skull behöva ta åt sig andras tyckanden och applicera dessa på sig själv.

En diskussion behöver ju inte heller betyda att man möts "mitt på" så att säga. Herman Lindqvist, om jag inte missminner mig, kåserar om detta just att svenskar ska alltid försöka att övertyga sin motpart om att denne har fel och måste byta åsikt. Roande läsning för övrigt:-)

Vet inte om detta var tanken med ditt inlägg? Eller ville du bara göra detta tillkännagivande i form av ett långt och lyckat blogginlägg?

2008-02-05 @ 21:28:11
Postat av: Hugo

Mest det senare, men det andra är också en rolig diskussion som inte bara inbegriper oss svenskar. Vi tar den någon annan gång.

2008-02-05 @ 21:51:52
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Clicky Web Analytics Clicky