Om försöket att avveckla döden

Såg idag en reklamfilm på TV för någon begravningsentrepenör som var så oerhört stolta över att det nu gick att i princip anordna en begravning helt och hållet från internet. Nog för att jag gärna skulle eliminera kontakten med de profiterande mellanhänderna ur den oundvikliga kedja som kommer vid en begravning, det är inte det.
Jag upplever bara att det här är symptomatiskt för dagens samhälle då vi alltmer distanserar oss från döden på ett ohållbart sätt vilket gör att vi låter den slå så mycket hårdare mot oss när den oundvikligen drabbar vårt liv på ett eller annat sätt eftersom vi knappt vågar erkänna att det är en väg vi alla ska vandra.

När vi på ett eller annat sätt drabbas av ett dödsfall tror jag att vi i dagens samhälle alltmer förväntas, men också upplever, att vi måste hålla uppe en stark fasad, distansera oss från våra nära och kära, vår vardag, för att de inte ska "dras ned" med oss, eller för att vi har så oerhört svårt att visa oss svaga i någon annans ögon.
Jag tror att vi i viss mån har, eller håller på att förlora den sunda kontakt med närstående som kan hjälpa när döden knackar på dörren just på grund av de här i mina ögon snedvridna föreställningarna.

Nu förlorar vi en till del av riten att ta farväl av någon. Kanske inte den viktigaste delen men ändå en viktig pelare i den strukturerande rit som skapat mening och sammband för människan sedan urminnes tider. Jag

Var står människan utan denna chans att skapa mening?


Skrev tidigare om mening i döden här

Kommentarer
Postat av: /R.

Om detta, alltså svenskarnas syn på döden jämfört med romarnas, skriver din mammas före detta klasskompis Maud Webster om i sin bok "Döden i Rom".
Mycket mycket intressant bok skriven på ett så där spetsfundigt och samtidigt lite kyligt trevligt sätt. Mina rekommendationer för denna bok alltså!

Vidare måste jag säga att jag tillsammans med Britta gjorde ett synnerligen intressant studiebesök på Nya Bergravningsbyrån under gymnasiet. Det var nog där mina första konspirationstankar liksom grubblerier om Frimureriet dök upp. Smaskiga detaljer säger jag bara!

2008-01-21 @ 22:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Clicky Web Analytics Clicky